Konečne tehotná! Nejedna žena sa raduje, že teraz bude môcť jesť všetko, na čo len dostane chuť. Ale ako je to vlastne s pribúdaním hmotnosti v tehotenstve?

Existujú rôzne názory: "Tehotná žena by každý mesiac mala pribrať jedno kilo", "Váhu nie je potrebné v tehotenstve riešiť", "Priberanie na váhe je u každej ženy veľmi odlišné", "Záleží na výške" a podobne. Výsledkom je, že medzi tehuľkami vládne často zmätok a panika.

Pravda je, že aj keď v brušku nosíte bábätko, nemali by ste jesť za dvoch! Väčšiu spotrebu energie skutočne bohato pokryje, keď denne zjete jeden krajec chleba so syrom navyše. Ak sa týmto budete riadiť, verte, že váš príbytok váhy zostane počas tehotenstva v normále.

Nejde o to jesť v tehotenstve viac, ale skôr jesť lepšie. Niekoľkokrát denne by ste mali do svojho jedálnička zaradiť zeleninu, ovocie a mliečne a celozrnné produkty. Naopak vyhýbať by ste sa mali mastným a sladkým pokrmom.

Medzi jedlami si môžete dopriať nejakú malú desiatu. Obzvlášť vhodné na maškrtenie sú nízkokalorické potraviny ako napríklad uhorka, mrkva, paprika, lesné plody, reďkovky, kaleráb, mandarínky, nízkotučný syr, tvaroh, slané tyčinky, plátky krehkého chleba alebo napríklad müsli tyčinka.

A koľko by teda žena počas tehotenstva mala pribrať? Rýchlosť priberania na váhe nie je od otehotnenia do pôrodu rovnaké:

Prvý trimester
Počas prvého trimestra tehotenstva je priberanie na váhe veľmi malé. Väčšinou sa jedná o zhruba 200 gramov navyše. Niektoré ženy dokonca v tejto dobe kvôli ranným nevoľnostiam naopak zchudnú.

Druhý trimester
Všetko sa mení v druhom trimestri, keď začína rásť bruško a zároveň väčšinou začínajú útočiť chute a nastávajúca mamička je o sto šesť maškrtnejšia. Nesnažte sa tomu zúfalo brániť, ale nepodľahnite nekontrolovanému maškrteniu. Je oveľa lepšie si hlavné jedlá rozdeliť do viacerých častí počas dňa, než sa medzi tradičnými raňajkami, obedom a večerou vrhať na sladkosti.

V šiestom mesiaci by ste mali vážiť zhruba o šesť kíl viac než pred otehotnením. Ak ste pribrala menej, väčšinou to nebýva žiadnym dôvodom na starosti. Pre priberanie na váhe v tehotenstve neexistujú žiadne všeobecne platné pravidlá. Lekár pri každej vašej návšteve tehotenskej poradne skontroluje vašu váhu a určite vám povie, ak by ste mali jesť viac.

Tretí trimester
V posledných mesiacoch tehotenstva priberá nastávajúca mamička spravidla okolo pol kilogramu každý týždeň.
Ideálne je, keď počas celého tehotenstva priberie niečo medzi deviatimi a dvanástimi kilami.

Rozloženie príbytku na váhe na konci tehotenstva
Kilogramy navyše sú rozdelené rôzne medzi ženu a dieťa.
Bábätko váži väčšinou: 3 - 4 kg
Maternica tehotnej ženy váži: 1 - 1,5 kg
Plodová voda a placenta: 1,5 kg
Zväčšené prsia tehotnej ženy: 400 g
Zväčšený objem krvi ženy: 1,5 kg
Väčšie zásoby tuku v tele ženy: 2 - 3 kg
Väčšie zásoby vody v tele ženy: 2 kg

Pamätajte ale, že tieto údaje sú len orientačné. Každá žena je skutočne iná a v tehotenstve inak priberá na váhe! Záleží aj na dedičnosti, rôznych chorobách a ďalších faktoroch.

Pokiaľ však počas tehotenstva priberá veľmi, to nie je dobre. Pokojne si sem tam doprajte kúsok čokolády, zmrzliny alebo chipsov, ale nepodliehajte vždy všetkým svojim chutiam - a to obzvlášť nie, keď ste už dosť pribrala. Jedzte radšej častejšie malé dávky, to utlmí pocit hladu. Myslite neustále na to, že každé kilo navyše budete chcieť po pôrode zase zhodiť. To býva v boji s chuťami a pocitom hladu veľmi silný argument.

Ďalšie články sekcie: Rady a typy